-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1475 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا ديدن خوابهاي صادقانه نشان دهنده قلب پاك و بي گناه بودن بيننده خواب است؟

ديدن رؤيا هنگام خواب، از دير باز تاكنون عموم انسانها به خصوص دانشمندان را به تحليل و تفسيرهايي كه هنوز به نتيجه قطعي نرسيده، واداشته است. اين كه چگونه انسان در حالت خواب، آن چه را در طول روز بدان فكر كرده، گاهي با اندكي تغيير ميبيند و عجيبتر اين كه گاهي حوادثي را در خواب ميبيند كه هرگز از قبل در تخيلات خود آن را مرور نكرده است، عجيب و غير قابل تفسير ميباشد.

ثابت شده است كه انسانها طبق فطرت و ذات خود هنگام خواب متأثر ميشوند. صاحبان افكار پريشان، رؤياهاي مشوش و درهم و برهم ميبينند. آنها كه شهوت انديشند، رؤياهاي دنيوي و شهواني ميبينند و آنها كه افكار والا داشته و از نفوس پاك و قدسي برخوردارند، رؤياهاي زيبا ميبينند و حتي در عالم رؤيا از ديدن اولياي الهي بهرهمند ميشوند. شهيد مطهري ميگويد: اگر انسان بخواهد خودش را بشناسد، بايد ببيند در خواب چه چيزي را ميبيند. البته اين نكته را نبايد به عنوان قانون و يا قاعده قطعي كه تغييرپذير نباشد دانست. كه هرچه درخواب ديده شود، ميتواند معيار شخصيت فرد قرار گيرد، زيرا رؤيا عالمي اسرارآميز است و بعضي از رؤياها كه در عالم خواب به نظر بد و ناپسند ميرسند و گاهي موجب تشويش خاطر ميشوند، بد نبوده و حتي تعبير مثبت دارند. برعكس انسان در خواب رؤيايي را ميبينند كه به نظرش آرزوي ديدن آن را داشته، ولي در عالم بيداري با حوادث تلخي تعبير شود كه در انتظارش نبوده است، مثلاً بسياري گمان ميكنند كه ديدن و يا رفتن به كربلا در عالم خواب حتماً به معناي رسيدن به آرزوي زيارت است، حال آنكه نزد تعبير كنندگان كربلا تعبيري جز غم و اندوه ندارد، به همين جهت تعبير رؤيا را جز از عالمان بزرگي كه در تعبير آن باز نميمانند، نبايد خواست. در عين حال انسان اگر خواب با تعبيرات خوب ببيند، ميتواند به به پاكي فطرت و ذاتش پي ببرد. البته فراموش نشود اين كه قاعده كلي و غير قابل خدشه نيست و بسياري از رؤياها پيرو تفكرات و تخيلات روزانه است. حتي نوع غذايي كه در طول روز يا شب قبل از خواب ميخورد، گاهي در كيفيت خواب اثر ميگذارد.

در بيان اقسام خواب، حديثي منقول از پيامبر است: خواب ديدن سه گونه است:

1 - خواب درست و شايسته كه مژده و بشارتي از سوي خداوند است، 2 - خواب و رؤيايي كه از روي اندوه ديده ميشود، 3 - خوابي كه بر اساس ماليخوليا و افكاري كه مشغول به آن بوده شكل گرفته است.(1)

پي نوشت ها :

1 - صادق احسان بخش، آثار الصادقين، ج6، ص 402.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.